14.03.2015

Bobil DAG 12

Rundreise - Larvik - Hirtshals - Flensburg - Neufeld - Osterburk - Tecklenburg- Nederland - Antwerpen - Brussel - Gent - Oostende - Nieuwpoort  - Fècamp - Etretat - Caen - Luc sur Mer - Caen - Avranches  -Le  Saint Michel-

Det er hyggelig med besøk fra Norge og vi nyter dagen og kvelden. Campingplassen er pen og ren. Det er hyggelige folk på plassen. Etter en koselig frokost, en sykkeltur, en svømmetur gjør vi oss klare til to attraksjoner. I dag skal vi ut på klosteret og vi skal innom en krokedillefarm.

Krokodillene var litt slappe og mette, og det var en intens lukt der inne, men det var en artig opplevelse.
 Ute levde det skilpadder i alle størrelser. Ved siden av en liten krypdyr-"hage". Denne farmen ligger like ved campingen og passer fint for oss som skal videre. Vi ble anbefalt å ta turen ut til klosteret om kvelden. Klokken 16.00 dro vi dit.

Det er greit når det er glass i mellom, en stor og sterk slange skal en ikke tulle med.
Flott park like ved campingen:

Vi kan også se bort Mont St Michel

Det er kjempeflott!

Mont-Saint-Michel er innhyllet av havet.
VAKKERT.....en sjarmerende severdighet i Frankrike som ligger på grensen mellom Normandie og Bretagne.
I dag er øya Mont-Tombe, Graven på åsen forbundet med fastlandet med en demning. På toppen av øya ligger klostret som gjør øya veldig høy. Klosteret har vokst fra et lite beskjedent 700- talls kloster til et benediktinerkloster som hadde stor innflytelse på 1100 og 1200 tallet.
Klosteret var et kjent sted for middelalderens lærdom og pilegrimer kom lange veier for å ære St. Mikael-kulten.

Her ser vi festningsvollene og høyt der opp er klosteret.

Eglise Saint-Pierre messe kl 11.00

Vi betalt oss inn på omvisning i Klosteret og det anbefaler jeg. Det var helt fantastisk.

Mange flotte effekter inne i klosteret, vi så en nonne og to, men ellers så var det lagt opp som en opplevelse for turister, men det var veldig bra.
Mye lys, lyd og effekter.
Bildeshow på veggen:

Konsert  - vakkert og stemningsfullt.
Vi går ut på toppen:

Det er enormt sterke tidevannstrømmer i Baie du Mont-St-Michel. De stiger og faller med månefasene. Om våren kan de komme i en fart på ti km i timen.
Vannet komme på kvelden og det steg fort. Plutselig var det vann rundt hele øya.

Vi gikk en annen vei ned enn opp og stadig kom det nye fasader, rom, trapper og påbygg. Veldig fascinerende.
Ny konsert.

Vi spiste pomme frites  og blåskjell - nydelig :)

Kvelden og natten er her, vannet har steget og mørket kommer.

Så tar vi bussen ut fra øya, vandrer et par kilometer og sovner med hode full av inntrykk. Dette er en severdighet jeg anbefaler på det sterkeste.