16.05.2014

Island på 48 timer ++

En snartur til Island - det er noe jeg kan anbefale.
Jobbe halv dag på fredag, dra fra Gardermoen  kl. 1400 og ankomme Island ved 4 tiden og kunne nyte kvelden i Den blå Lagune før solen går ned.
Vi bestilte billetter fra Travel Partner.no og kjørte med Icelandair, Oslo kl. 1404 til Reykjavik kl. 15.45 og fra Island kl. 16.25 til Gardermoen kl 20.55 søndag kveld. Det kostet ca. 1000 kr hver vei.

Før vi dro inn til Reykjavik stoppet vi på den Blå Lagunen. Ute ved veien var det en koffertbu som buss-sjåføren låste opp og igjen, slik at bagasjen vår kunne stå der mens vi koste oss i det varme vannet.Smart!

Den blå lagune er et geotermisk spa med mineralholdig vann og en av av Islands best besøkte attraksjoner. Vannet er spillvann fra Svartsengi kraftverk som er et høyttemperaturkraftverk.
Dette er vakkert!
Det ligger ved lava-villmark og vannet er slående lyseblått. Herlig å kunne slappe av i det dampende vannet. Du kan leie badekåper, få spa og skjønnhetspleie.
Det er høyt mineralinnhold i vannet så det kan være fint å gni balsam inn i håret før du går uti. Vask godt med shampo etterpå.

Lagunen ligger vakkert til med grove berg av lavasteiner og vannet holder minst 37 grader.

Hovedstadsområdet omfatter Reykjavik sentrum. Den gamle havnen er den lille bykjerne og her finnes bygninger av stein og betong. Bolighusene er i tre og for å beskytte dem for vær og vind blir husene dekket med bølgjeblekkplater.

Ingolfur Arnarsom reiste fra Norge i 870 til Island. Han kastet en høysetestolpe av tre og sa han ville slå seg til ro der stolpen ble skylt i land og det ble Reykjavik "Røykvik".

Leiligheten/hotellet lå inne i gågata

Mange soverom og bad......deilig .

Store gode oppholdsrom, vi valgt å spise alle måltider ute, men i denne leiligheten hadde du mulighet til å ordne all mat sel. Ute på terrassen kunne du ta jakusi.

Vi hadde litt grått vær, men det spilte ingen rolle,
hyggelige folk og god atmosfære.
Litt rundt i byen

Shopping!

Frokost spiste vi på små kafeer nær hotellet/leiligheten.

Kr er ikke alltid kr...

Vi valgte å følge en av turistbussene på en rundreise.
Vi kjørte opp på fjellet og så både vidder, fjell og sovende vulkaner.
Det var mars og passe med snø.

Etter en stund og et par stoppe og vandre stopp dro vi til Geysi

Området ligger 1 time og 30 min fra Reykjavik. Her er det et dusin sprekker som det spruter opp vann og damp.
Området ble aktivert for 1000 år siden.
Geysir kommer av "gøyse" som betyr å sprute.

Geysir Centre er en suvenirbutikk, kafe og utsillingshus.
Her kan fu prøve Jordskjelv simelator og det anbefaler jeg deg å prøve.
Den var veldig spennende og "lærerrik".

Derfra gikk turen til Gullfoss!

Den mektige fossen har to vannfall og er et fantastisk syn.
Den ligger i en dyp kløft, det er flere steder det ikke er rekkverk og stiene kan være glatte - så pass godt på.
Gullfoss betyr Elven Hvità - hvit. Den har fått navnet av bitene av isen som elven fører med seg.

Et trygt punkt er utsiktpunktet her får du et flott overblikk over det dramatiske landskapet.

Det var spekulasjoner i om fossen kunne generere elektrisitet, men pga av mangel på penger, ble det ikke slik. Staten kjøpte Gullfoss. Staten ville også bygge ut fossen, men datteren til Tòmas Tòmasson, Sigriöur Tòmassdotti,  truet med å kaste seg i fossen. På Gullfoss står det et minnesmerke for å minnes hennes profil - Sigriddur

Turen går videre til Pingvellir

Denne forbløffende sprekkdalen, som nå er satt på UNESCOs verdensarvliste, var stedet der Islands folkeforsamling diskuterte lover og avgjorde tvister i vikingtiden.

På en spasertur gjennom Almannagjàs dype klippekantede kløft får du inntrykk av Pingvellirs geologi.
Sprekken mellom norskamerikanske og europeiske kontinental platå som utvider seg 2,5 cm hvert år, den deler Island i to.

Ut å spise - deilig mat!

På søndag tok vi en tur rundt i byen og opp til kiken.

Hallgrimskirkja.
Det tok 40 år å bygge den 73 meter høye kirken.
Den minner om en vulkan og det er sekskantete søyler i fasaden.

Leiv Eiriksson

Vi tenner lys!

Orgelet har 500 piper.

Vi tok heisen opp i tårnet og fikk en imponerende utsikt over Reykjavik. Foran på plassen er skulpturen av Leiv Eiriksson.

Perlan
Rett sør for sentrum kan du se en glasskuppet. Den består av seks sylindriske vanntanker hvor vikingarenaen er rekonstruert.

Jeg har fått mange inntrykk og opplevelser som alltid vil være med meg. Her opplevde jeg storslått natur. Isbreene var vakre i sine blå og hvite farger. Et helt utrolig lava og svovel landskap.
Island er et moderne samfunn med rik kultur og en profil ut mot den internasjonale verden.

Turen er over og snart er det ny arbeidsuke!